SPRZĘT
Maszyna
Motocykle enduro różnią się od motocykli motocrossowych, ponieważ są wyposażone w homologację. Muszą odpowiadać normom wynikającym z kodeksu drogowego, m.in. posiadać oświetlenie, homologowane opony, nie przekraczać norm hałasu i emisji spalin. W rajdach enduro ścigać się mogą motocykle o pojemnościach od 50 cm3 do pow. 500 cm3 podzielone na poszczególne klasy:
-E1 – motocykle 125 cm3 2 takt lub 250 cm3 4 takt
-E2 – motocykle 250 cm3 2 takt lub 450 cm3 4 takt
-E3 – motocykle pow. 300 cm3 2 takt lub 450 cm3 4 takt
Strój
Ubiór dla zawodnika
motocrossu jest niezwykle ważny. Trzeba mieć bowiem świadomość, że ten sport
jest bardzo urazowy.
Wszystkie ubrania i ochraniacze powinniśmy dobrać w taki sposób, aby zapewniały
nam odpowiedni poziom bezpieczeństwa i
jednocześnie wygody.
Kask
Przy doborze kasku powinniśmy zwrócić uwagę na cztery rzeczy: wyściółkę,
zapięcie, wagę i daszek. Podczas jazdy, zwłaszcza
w cieplejsze dni, bardzo się pocimy, a cała ta wilgoć wchłania się w wyściółkę.
Warto więc zaopatrzyć się w kask z
możliwością jej wypięcia i uprania. Pozwala to na łatwe utrzymanie higieny i
komfortu użytkowania.
Gogle
Tutaj nie ma aż tylu kryteriów wyboru. Obowiązkową pozycją jest silikonowa
wyściółka na pasku. Dzięki temu nie będzie się
on przesuwał, a gogle pozostaną na swoim miejscu.
Ochraniacze kolan
Wśród ochraniaczy kolan panuje
chyba największy rozrzut zarówno cenowy, jak i jakościowy. Jeśli kogoś stać,
powinien
zainwestować w ortezy; bezsprzecznie zapewniają najlepszą ochronę .
Buty
Przy wyborze butów, podobnie jak w przypadku kasku, warto zwracać uwagę na
markę. Będzie ona pewną gwarancją odpowiedniego
poziomu bezpieczeństwa. Ogólnie rzecz biorąc, im bardziej obudowane plastikiem,
tym bezpieczniejsze. Jednak trzeba też
sprawdzić, czy na pewno są wygodne.
Spodnie, koszulka, rękawiczki
W tym przypadku nie istnieją szczególne kryteria wyboru. Spodnie, koszulkę i
rękawice najczęściej wybiera się na podstawie
wyglądu. Czasami jednak warto przyjrzeć im się bliżej.
Buzer/zbroja
Buzery i zbroje to bardzo ważne elementy stroju zawodnika – chronią drugą
najważniejszą, zaraz po głowie, część ciała,
czyli korpus. Odpowiedni ochraniacz może zapobiec urazom, a tego każdy chciałby
uniknąć. Wszelkiego rodzaju kontuzje są
zmorą zawodników offroadowych, więc w miarę możliwości warto się przed nimi
zabezpieczać.
Buzerem potocznie nazywa się ochraniacz zakładany na korpus. Ma on chronić
klatkę piersiową, brzuch, kręgosłup i barki
przed obrażeniami na skutek upadków. Ze względu na bezpieczeństwo i budowę
możemy wyróżnić dwa rodzaje buzerów:
plastikowy oraz buzer na siatce, czyli tzw. zbroja.